Felles verdier skaper lokale verdier og vekst

Hanne Nordgaard – adm.dir. Helgeland Sparebank

Hanne Nordgaard, administrerende direktør i Helgeland Sparebank, mener en felles visjon og mer samarbeid er veien til suksess for Helgeland. 

Jeg brenner for Helgeland. Siden jeg flyttet tilbake hit for 20 år siden har jeg jobbet og brukt mye av fritiden min i denne fantastiske regionen. Ja, regionen: vi som bor her har lenge definert Helgeland som en region. Vi har og får veier, bruer og tuneller som knytter helgelandsbyene sammen slik at vi også snart er en bo- og arbeidsregion.

Det er bare det at vi rent administrativt, visjonært eller organisasjonsmessig ikke er en region. Vi er en del av Nordland fylke, vi har 3 regionråd, 18 kommuner og over 80.000 mennesker med minst 80.000 ulike meninger og oppfatninger.  Vi har ingen felles visjon, ingen felles stemme og ingen felles retning. Det er rett og slett ingen å ringe til for å høre hva Helgeland mener. Så kan du spørre: Er det så viktig da?

Ja, det mener jeg er essensielt. Om vi klarer å definere noe som binder oss sammen og gir oss en felles identitet vil dette gi drivkraft for vekst og verdiskaping. Det kan være en felles visjon, identitet eller felles verdier. Løsningen ligger i samhandlingen og samarbeidet den felles visjonen eller de felles verdiene gir. Vi blir sterke sammen.

80 000, 18 eller 3 ulike meninger er bra. Bra fordi debatt bringer oss framover. Vel å merke så lenge debatten er konstruktiv og drevet av et ønske om nettopp å være sterke sammen. For å være sterke sammen trenger vi å møtes. Og vi må løfte blikket i samme retning. Vi må se oss selv litt utenfra eller ovenfra, om du vil. Vi må se rundt det vi er uenige om. Vi må se forbi det vi strever med. Vi vil da få øye på det vi skal skape sammen – det vi i fellesskap ønsker å få til. Løfter vi blikket sammen finner vi konsensus på områder som vil gi oss vekst.

Samarbeid om reiseliv

Et godt eksempel på nettopp dette er samarbeidet mellom våre 3 regionråd. De er 3 separate råd, og de er naturlig nok uenige i en del saker. Politisk har det ikke lyktes å komme til enighet om bare å ha ett regionråd, men rådene evner likevel å samarbeide godt i flere saker og prosjekter; både politisk og administrativt. Det er for eksempel nå stiftet et selskap som heter Regionutvikling as som tanken er at alle regionrådene skal kjøpe prosjekttjenester fra.

Et annet godt eksempel på at dette med samarbeid er noe vi får til på Helgeland er Helgeland Reiseliv. Kloke beslutningstakere samlet reiselivsselskapene på Helgeland i ett selskap. Med Helgeland Reiseliv samlet vi kreftene. Vi fikk en felles visjon for reiselivssatsingen på Helgeland og ble sterke sammen. Veksten i antall turister som besøker Helgeland viser at dette ble en suksess.

Suksess avler optimisme som igjen gir grobunn for ny suksess. Igjen vil jeg trekke fram reiselivsnæringen hvor det har vært flere nyetableringer de siste årene. I Mosjøen begynte det med Helgelandstrappa. Så kom Via Ferrata og så ZipLine. Når noen går først og lykkes, tør også andre å prøve. Optimisme er smittsomt; også på tvers av kommunegrensene.. En positiv utviklingsspiral er like selvforsterkende som en negativ.

Flere møteplasser

Helgelendingene må møtes; ofte og regelmessig. Skal vi få til noe sammen må vi ha tillit til hverandre. Vi må møtes og bli kjent med hverandre. Når flere kloke hoder kommer sammen så skjer det noe bra. Det må derfor skapes felles møteplasser hvor næringsliv møter næringsliv og offentlig sektor møter privatsektor; på tvers av bransjer og på tvers av kommunegrensene på Helgeland. Vi har allerede flere gode konferanser hvor beslutningstakere på og fra Helgeland møtes. Disse må videreutvikles og brukes av flere. Helgeland Sparebank sin Drivkraftkonferanse er en slik konferanse. Industrikonferansen i regi av Norsk Industri er en annen. Ramtindkonferansen i Brønnøysund en tredje. Det er enda flere.

Næringslivet tar utfordringen

Etter årets Drivkraftkonferanse spurte arrangøren deltakerne om Helgeland Sparebank bør videreutvikle konferansen til å bli den viktigste næringskonferansen og møteplassen på Helgeland. 96 % svarte ja på dette. 63 % av deltakerne ønsket også selv å bidra til å utvikle konferansen for å sikre bedre samarbeid på Helgeland. Tilbakemeldingene var altså entydige. Næringslivet ønsker å ta tak i utfordringen og skape mer og bedre samarbeid på Helgeland.

Helgeland Sparebank tar disse tilbakemeldingene på alvor og vil som Lokalbanken på Helgeland med Drivkraftkonseptet være en katalysator og synlig drivkraft for samarbeid og vekst på Helgeland. Helgeland Sparebank skal være en drivkraft for vekst på Helgeland. Vekst gir utvikling av Helgeland i form av arbeidsplasser, trivsel og bolyst. Samarbeid er den viktigste faktoren for å skape vekst.

Samarbeid og samhandling blir enklere om vi drar i samme retning; gjerne i form av en felles visjon eller felles verdier.

Klarer vi på Helgeland, til tross for at vi ikke har en felles stemme eller en felles regional overbygging, å skape en felles visjon eller felles verdier? Dette vil utvilsomt gi oss en betydelig kraft for å skape vekst og lokale verdier.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.