Trond Are Rasmussen og Olav Aleksander Benjaminsen i Helgeland Event

De vil HEVe Helgeland

Korona-viruset slettet ordreboka i løpet av noen få dager. Det var da Helgeland Event ble nødt til å vise hvor flinke de er til å tenke nytt og fortsette sin allerede etablerte strategi: Tenk hele Helgeland.

– Det ble et aldri så lite paradoks. Helt siden den spede starten i 2007 har vi vært vant med å løse mulige og umulige oppdrag for kundene våre. Så handlet det brått om å redde vår egen bedrift, sier markedssjef Trond Are Rasmussen og prosjektleder Olav Benjaminsen i Helgeland Event (HEV).

Det har vært færre prosjekter enn tidligere, men ett av prosjektene selskapet planlegger for, er Drivkraftkonferansen sammen med Helgeland Sparebank i Mosjøen 26. august.

LYNRASK OMSTILLING

Staben brukte ikke mange koronastengte dager hjemme i sofaen før de fant ut at her måtte det gjøres noe. Og det ganske umiddelbart. For et nedstengt samfunn var mildt sagt dårlige nyheter for et selskap som levde av å gjennomføre store, offentlige arrangementer.

Trond Are Rasmussen
SLAGKRAFTIG REGION: – Helgeland har alt som skal til for å skape en virkelig slagkraftig region, men da må vi bli langt flinkere til å spille hverandre gode, sier markedssjef Trond Arne Rasmussen i Helgeland Event.

Med flaggskip som Bysprinten, Gullhanen, Tiendebytte, Vefsnakonferansen og et kraftig revitalisert Blåvegenløpet, ble konsekvensene dramatiske da regjeringens hastevedtak satte en fullstendig stopper for alt.

UNIK KOMPETANSE

Men sin egen kompetanse rådde de fremdeles over, og hadde dessuten fått på plass en mediegrafiker som gjorde det mulig for selskapet å utvide porteføljen.

– Dermed var det bare å brette opp ermene og se på hvordan vi kunne snu motgang til medgang, sier Rasmussen og Benjaminsen.

De forsterket jobbingen med å levere skreddersydde produksjoner innen reklame, SoMe, design, branding og markedsføring, sponsorater og profil og markedsmateriell.

– Hvem trengte en ny logo eller brosjyrer? Var det noen som hadde behov for en ny eller oppdatert webside? Her handlet det kun om å snu hver eneste stein.

Bysprinten
EN NY HVERDAG: Hos Helgeland Event ble korona-krisen startskuddet til en rask snuoperasjon. – Vi er overbevist om at selskapet kommer styrket ut av dette, sier markedssjef Trond Arne Rasmussen og prosjektleder Olav Benjaminsen. Bildet er fra Bysprinten – ett av mange arrangement som ble avlyst i 2020

NY FREMTID PÅ HELE HELGELAND

Men det stoppet selvfølgelig ikke der. Teamet kom også opp med flere spennende prosjekter som det nå jobbes hardt med å utvikle. I bunnen ligger kreativ kompetanse og erkjennelsen av at 90 prosent av arbeidet med et arrangement ligger i forkant. De vet også at markedet ikke kan være for snevert. Selskapet har sitt utspring i Mosjøen, men nedslagsfeltet er hele Helgeland. Koronaerfaringene viser hvor viktig det er å jobbe på tvers av kommunegrenser og samarbeide med ulike aktører.

– Et godt eksempel på hvordan vi jobber er at vi bruker erfaringene vi har fra Bysprinten til å profesjonalisere Blåvegenløpet i Mo i Rana, forklarer Trond Are Rasmussen.

Gode styringsverktøy og en planmessig gjennomføring er helt nødvendig for at de skapende kreftene skal få blomstre for fullt.

– Akkurat nå er det litt for tidlig å avsløre alle planene, men vi er ikke i tvil om at dette er noe som har et stort potensial. Vi har nylig fått støtte til å realisere et par konsepter gjennom støtte med tilskudd fra MON KF. I tillegg skal vi arrangere Helgelandstrappa opp onsdag 8. juli sammen med MIL ski og Helgeland Sparebank. 

Olav Benjaminsen i Helgeland Event
VIKTIG LOKALBANK: – Vi hadde aldri klart å bygge opp Helgeland Event og taklet denne krisen hvis det ikke hadde vært for et tett samarbeid med Helgeland Sparebank, sier prosjektleder Olav Benjaminsen.

SENTRAL STØTTESPILLER

Så er også HEV veldig klare på at de ikke hadde klart seg uten en meget velvillig Helgeland Sparebank som en solid støttespiller.

– Vi har jobbet tett med dem på flere arrangementer i mange år, blant annet ulike frokost-event på Helgeland. Når vi nå trengte litt armslag til å finne flere bein å stå på, så var også Lokalbanken med fra første dag, sier Rasmussen og Benjaminsen.

Visjonen til HEV er å komme opp med idéer som skal skape stolthet, begeistring og nye, lønnsomme løsninger for vekst på Helgeland.

­– Og nettopp dette er nå viktigere enn noen gang. Sånn sett kan også en lammende korona-krise før noe godt med seg, selv om næringslivet nok kommer til å slite med ettervirkningene langt inn i 2021, sier Rasmussen og Benjaminsen.

– SAMMEN STÅR VI STERKERE

For de er hellig overbevist om at det finnes store, uforløste krefter i regionen:

– Vi er nødt til å skape samarbeid på tvers av politiske, geografiske og bransjemessige skillelinjer. Når vi ser hvilken suksess en stor del av bedriftene på Helgeland har, både nasjonalt og internasjonalt, så må denne kunnskapen kunne brukes i andre sammenhenger.

Du kan lese mer om Helgeland Event her.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.