ingelin Noresjø

– Det nytter å mase

Statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) har én klar utfordring til alle engasjerte helgelendinger: – Lobbyisme fungerer.


Gikk du glipp av Drivkraftkonferansen? I kommende artikler på Drivkraftbloggen får du oppsummeringer og stikkpunkt fra foredragene. Se alle sakene fra Drivkraftkonferansen 2020


Under Drivkraftkonferansen 2020 i Mosjøen etterlyste Noresjø et enda sterkere engasjement:

– Jeg vet at Helgeland er en fantastisk region. Samtidig er det sånn at vi i Regjeringen har ansvaret for et helt land. Da blir det opp til dere å minne oss på hva som trengs, hvilke muligheter som finnes. Ring oss, send en mail, be om et møte.

Du kan se video av foredraget her:

Helgeland har alt

For Noresjø er krystallklar på at påvirkninger fungerer. Og hun har registrert det kanskje er andre deler av Norge som er litt “flinkere” til å være frempå og kjempe for sine regionale fanesaker.

Ingelin Noresjø
– Helgeland har alt som skal til for å lykkes, men regionen er også avhengig av at alle aktørene er offensive og sørger for at nasjonale myndigheter er klar over hvilke muligheter og utfordringer som finnes til enhver tid, sier statssekretær Ingelin Noresjø (KrF).

For noen år tilbake gikk det en regiondebatt og på et tidspunkt var det en reell mulighet at Nord-Norge ble avgrenset til området fra Saltfjellet og nordover.

– Det hadde rett og slett vært skrekkelig hvis vi hadde mistet Helgeland til Trøndelag, sier Noresjø.

Som peker på at Helgeland har alt som skal til for å lykkes; industri, fiskeri og oppdrett, mineraler, energi, innovative bedrifter, reiseliv og land- og skogbruk.

Oppdrettsnæring på helgeland
STORE VERDIER: Oppdrettsnæringen på Helgeland står for en enorm verdiskaping. Men eksporten av laks er også helt avhengig av at transporten går knirkefritt.

Livsviktig samferdsel

Så er det også slik at Helgeland er en langstrakt region, hvilket igjen betyr at infrastruktur og samferdselsløsninger blir alfa og omega for næringslivet.

– Når Regjeringen nå bruker 650 millioner kroner på å kjøpe regionale flyruter på Helgeland, så er dette et klart signal om hvor viktig vi mener denne regionen er, understreker Noresjø.

Som i samme åndedrag slo ettertrykkelig fast følgende:

– Det blir ny flyplass i Mo i Rana. Vi har satt av 1,37 milliarder koner til første fase i Nasjonal Transportplan.

Regjeringen har også gitt klar beskjed til Avinor om at den opprinnelig fremdriftsplanen var for treg og når har Avinor kommet med en revidert utgave som fremskynder prosessen.

– Denne planen er vi fornøyd med, sier Noresjø.

Først i køen

Tog på Nordlandsbanen
DIGITAL TRANSFORMASJON: Nordlandsbanen står fremst i køen når det skal etableres en ny og digital styring som vil bety et sikrere, mer presis og fleksibel togtrafikk.

Et annet viktig signal er det faktum at strekningen Grong – Bodø står øverst på prioriteringslisten når Norge skal bygge et digitalt signalsystem på jernbanen. European Rail Traffic Management System (ERTMS) vil føre til en ny hverdag med færre forsinkelser, økt sikkerhet og mer effektiv trafikkflyt.

En ny hverdag har det også blitt på veiene, hvor det til sammen er brukt 7,88 milliarder kroner på E6 Nord og Sør. Dette ble litt dyrere enn planlagt og dermed røk to parseller i Grane. Et faktum som igjen får Noresjø til å understreke betydning av lobbyisme:

–  Det er viktig at lokale og regionale aktører holder trykket opp, for det vil alltid være kamp om veipengene.

Havner til besvær

hurtigruta
STORE KJØP: I år har Norge brukt 850 millioner kroner på å kjøpe tjenester fra Hurtigrutas kystgodsrute. – Et klart bevis på at vi har fokus på distrikts-Norge, mener statssekretær Ingelin Noresjø.

Men det handler ikke bare om vei, fly og jernbane. Helgeland og Nordland har en lang kyst og det har skapt betydelig bekymring at staten nå vil la fylkene overta ansvaret for fiskerihavnene. Dette forbi fylkene mener disse havnene per i dag er underfinansiert og de har så langt sagt til en slik overtakelse.

– For å si det slik, dette er et standpunkt jeg har stor forståelse for. Her sitter vi med en liten, uløst nøtt, sier Noresjø.

Helgeland Sparebank blir SpareBank 1 Helgeland i 2021. Samme verdier – mer drivkraft.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.