Majken Hauknes i Helgeland Sparebank

Styrket ut av koronatiden

Helgelendingene opplever at Helgeland Sparebank har taklet koronakrisen bra gjennom å tilby hjelp, vise samfunnsansvar og gi tilstrekkelig og god informasjon. Det viser både en markedsundersøkelse og en kundeundersøkelse som Norfakta har utført.

– Vi vet at privatpersoner og bedrifter har hatt det tøft under koronatiden, og da var det viktig å gjøre en ekstra sjekk på hvordan kundene og markedet for øvrig opplever at vi har taklet situasjonen, sier sier Markeds- og kommunikasjonssjef i Helgeland Sparebank Majken Hauknes.

Majken Hauknes i Helgeland Sparebank
Majken Hauknes, markeds- og kommunikasjonssjef i Helgeland Sparebank.

– Vi er veldig glade for at de aller fleste opplever oss som en del av løsningen i krisen.

Det er Norfakta og konsulent Jarle Gulbrandsen, som har utført undersøkelsen på vegne av banken og hans hypotese er at bankens omdømme er blitt styrket som følge av håndteringen.

– Omdømmet til Helgeland Sparebank har totalt sett gått opp, og budskapene om å være en drivkraft for vekst og en lokal verdiskaper er noe folk har oppfattet og er enig i. Når jeg sammenligner med andre banker og oppdragivere, tolker jeg at koronakrisen faktisk har vært med på å styrke banken totalt sett, sier Jarle Gulbrandsen.

Renteendring

Selv om de aller fleste kundene var fornøyde med hvordan Lokalbanken taklet koronakrisen, er et lite mindretall kritisk til at rentene ikke ble satt ned fort nok. Bakgrunnen for dette er at Norges Bank i to runder satte ned rentene og de fleste bankene fikk negative tilbakemeldinger på at renten ikke ble satt ned nok, og hvor raskt dette ble iverksatt. Det er vanligvis når rentene går opp at kundene klager. Men med tanke på hvordan situasjonen var, forstår Lokalbanken frustrasjonen:

– Vi forstår at folk har vært fortvilet og vi har lært av de tilbakemeldingene vi har fått om at vi burde vært raskere. Men vi er glade for at vi kunne bidra på en god måte med avdragsfrihet overfor privatpersoner og bedrifter og at dette i likhet med vårt generelle samfunnsengasjement oppleves som positivt, sier Hauknes.

Undersøker også næringslivet

Da Norge mer eller mindre over natta ble forandret, fikk det negative konsekvenser også for næringslivet. Pilene peker nå opp igjen, og Polarfakta gjennomfører på vegne av Helgeland Sparebank to undersøkelser som også vil gi en pekepinn om hvordan næringslivet på Helgeland har klart seg. Siste del av undersøkelsen gjennomføres i august og vil framføres på Drivkraftkonferansen i Mosjøen 26. august.

– I august mener vi det er på tide at offentlig og privat næringsliv møtes igjen, med de smittevernregler som gjelder. Vi ser fram til en konferanse der vi vil lære mer om hvordan den økonomiske situasjonen i Norge og på Helgeland er når sommeren er over. Vi vil også få innspill fra Innovasjon Norge og fra politisk hold. I tillegg blir det forelesninger som skal gi inspirasjon i hverdagen for næringslivsledere i regionen, forteller Hauknes.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.