Trine Gabor Cicle K Stigerplatået

Suksess mot alle odds

– Galskap, sa folk og ristet på hodet da Trine Gabor bestemte seg for å redde en akutt gjeldsrammet bensinstasjon på Stigerplatået. Tre år senere var Circle K-stasjonen den mest lønnsomme bedriften i Mo i Rana.

– Det var jo strengt tatt ingen grunn til at dette skulle gå bra, men jeg må ærlig innrømme at jeg ble trigget av at ingen hadde tro på oss.

Det vil si, med ett, stort unntak. Og det var Helgeland Sparebank. Lokalbanken var overbevist om at Trine og staben skulle lykkes med en tilsynelatende umulig snuoperasjon.

Finnes ingen snarveier

Og det er kanskje her Trines bakgrunn kommer inn i bildet. Oppvokst på en liten fjellgård på toppen av Bustneslia, skjønte hun fort at det bare fantes én oppskrift og det var hardt arbeid. Som 12-åring debuterte hun som jordmor da en sau slet under lammingen. Og hvis hun skulle et sted, var det bare å ta sykkelen fatt.

Hvilket bringer oss til et annet trekk ved Trine Gabor. Hun går ”all in”. Som da hun meldte seg på et sykkelløp i Sandnessjøen med en rosa Diamant-sykkel og joggesko. Hun vant med god margin, noe som ga mersmak.

– Jeg gikk fire år på sykkelgymnas i Trondheim og deltok i konkurranser over hele Nordkalotten.

Trine Gabor Circle K
EVIG OPTIMIST: – Jeg blir nok litt ekstra trigget når folk rundt meg ikke tror at noe er mulig. Det er utrolig hva du får til med hardt arbeid og flotte medarbeidere, sier Trine Gabor.

Rett inn i arbeidslivet

20 år gammel parkerte hun konkurransesykkelen og kastet seg inn i arbeidslivet hvor hun ganske raskt opparbeidet seg et solid rykte som en drivende dyktig konsulent som var flink til å avdekke ulike former for misligheter i bedrifter.

Men etter spennende og utfordrende år i Oslo ble hjemlengselen for sterk og dermed så selskapet Bedriftskontroll dagens lys. Trine leide seg selv ut til ulike bedrifter som trengte et nytt blikk på driften.

Og det er her sirkelen på en måte sluttes. For i 2013 ble Trine bedt om å se nærmere på en bensinstasjon som på ingen måte gikk bra. Januar 2014 går hun inn som daglig leder. Dette blir starten på en ferd heller ikke Trine så rekkevidden av.

Kritisk gjeld

– Gjelden var på 10 millioner kroner, mye av den var kritisk i form av moms og skatt. Det var et evig slalåmløp hvor vi hele tiden stor i fare for å hekte i neste port.

Nok en gang manglet det ikke på advarsler og mange mente hun bare burde sørge for en styrt konkurs. Men Trine nektet å gi opp og fikk full støtte hos Helgeland Sparebank.

– Det var mange arbeidsplasser her og jeg var sikker på at det måtte være mulig å få til en sunn drift. Omsetningen var god, men likviditeten var jo i praksis fraværende.

Alt måtte bygges på nytt

Nøkkelen til suksess handlet om at hun fra dag én snakket med folk. Ansatte, kreditorer, leverandører og kunder. Alt måtte bygges opp på nytt; tillit, rutiner og vaktplaner. Det var ukentlige rapporteringsmøter med banken for å vise hvor mye av gjelda som ble banket ned.

Så kunne det stoppet der, men nå hadde Trine fått blod på tann. Hun bestemte seg for å innløse en opsjon om å kjøpe stasjonen. Januar 2015 var hun plutselig eier av Circle K. Dermed var det også klart for runde to. Nå skulle hun videreutvikle bedriften som hadde kommet seg ut av skifterettens klør i siste sekund.

Suksess til slutt

På lik linje med at hun etter hvert ble en aldri så liten ekspert på å skru på maskineriet i stasjonens vaskehall. Det var som om hun hadde hentet mottoet til Pippi Langstrømpe: – Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!

Det endelige beviset på at jobbing 24/7 hadde fungert, kom i 2017. Da var bedriften den mest lønnsomme i Mo i Rana.

I dag er Circle K en veldrevet stasjon hvor det i høysesongen jobber 26 personer. Men for Trine Gabor er det fortsatt litt uvirkelig at hun ikke har en økonomisk øks hengende over hodet. Og fortsatt tar hun vakter når det er som travlest:

– Det er helt nødvendig som leder å kjenne på pulsen og snakke med kundene.

Trine Gabor Circle K Stigerplatået
VASKE-EKTE ERFARING: – Jeg ante jo ingenting om hva det innebar å drive en bensinstasjon, men nå har jeg til og med blitt en ekspert på å fikse maskinene i vaskehallen, sier Trine Gabor.

Glad i medarbeiderne

– Det som virkelig føles godt er at jeg vet at mine medarbeidere har en trygg arbeidsplass og jeg investerer også mye i dem. De skal ha en god lønn og vi skal ha det trivelig på jobb.

Med i dette høres også det faktum at Trine tar ekstra ansvar for å bistå de som har bensinstasjonen som sitt første møte med arbeidslivet. Og hun er også en aktiv samarbeidspartner som legger til rette for personer som trenger arbeidstrening eller fremmedspråklige som har behov for integrering i det norske arbeidslivet.

SUVEREN STAB: Staben på Circle K er en flott blanding av gammelt og ungt. Her er Trine Gabor sammen med Ellen Haugane (61) som har 34 år fartstid og Kristin Strømsvåg (25) som har jobbet tre år på stasjonen.

Naturlig påfyll

På dette lille som blir igjen av fritid elsker Trine å bruke den bråvakre helgelandsnaturen. Når hun spenner på seg skiene og går opp fjellsiden er hun i zen-modus og får gjerne løst er par problemer underveis.

Eller hun tar med gordonsetteren ”Duna” på rypejakt. Og den store lykken inntreffer når hun kan invitere 20 venner til middag. Da slapper hun virkelig av med en meny som kan bestå av lokale kamskjell, rein fra ARV og en créme brûlée til dessert.

Så hva blir konklusjonen. Var det virkelig verdt med alt blodslitet og usikkerheten?

– Hadde jeg visst hvor mye jobbing dette innebar, hadde jeg nok ikke gjort det. Men jeg er utrolig glad for at jeg gjorde det.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.