Svindel – bruk hodet og vær på vakt

– Vi ser at det stadig oppstår nye svindelforsøk, hvor svindleren gjerne har som mål å lure penger eller kontoinformasjon fra privatpersoner, forteller direktør for personmarked i Helgeland Sparebank, Dag-Hugo Heimstad.

Svindel er, kort sagt, en situasjon hvor en person eller et foretak lures til å betale eller oppgi betalingsinformasjon på falske premisser. Det kan være at betalingsinfo kommer på avveie – eller at du har betalt en faktura som ikke kommer fra personen den utgir seg for å være fra. Helgeland Sparebank har dedikerte ansatte som jobber for å sikre at kundene ikke blir svindlet selv om de har vært ubetenksomme.

Dag-Hugo Heimstad i Helgeland Sparebank
VÆR PÅ VAKT: – Svindlerne blir stadig smartere og svindelforsøkene stadig mer troverdige. Bruk hodet og vær på vakt, sier direktør for personmarked i Helgeland Sparebank, Dag-Hugo Heimstad.

Alltid en trussel

– Vi ser at antall svindelsaker går opp og ned i løpet av året, og at det varierer hvilken type svindel som florerer mest, sier Heimstad.

Mange svindlere benytter sårbare situasjoner til å kontakte folk og bedrifter i en periode med mye stress og usikkerhet. Et eksempel er koronakrisen i 2020. Folk ble da kontaktet av svindler, som forteller at de trenger penger for å komme seg ut av landet de sitter koronafast i. Eller penger til å betale sykehusutgifter. Slik svindel er gjerne tillitsbasert, og foregår over lang tid.

– Vi har sett flere tilfeller hvor det har gått så langt at kunden har sendt over store summer, eller gitt svindleren tilgang til både Nettbank og Mobilbank, legger Heimstad til.

SVINDEL: Svindlere fisker gjerne etter kredittkortopplysninger, passord og lignende informasjon slik at de kan logge seg inn i din nettbank eller mobilbank.

Slik unngår du svindel

– Selv om vi opplever også at folk flest er godt opplyste og kjenner igjen svindelforsøk når de ser dem, må vi alltid minne om å være på vakt. Det gjelder både SMS, e-post og om du kontaktes via sosiale medier. Og vær ekstra på vakt om du bes om å trykke på en link. Og husk: Hvis noen kontakter deg med et tilbud som er for godt til å være sant – så er det gjerne det, sier Heimstad.

Har du blitt svindlet?

Om uhellet likevel er ute og du har blitt utsatt for svindel, må du handle raskt.

– Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, må du kontakte banken så fort som mulig, sier Heimstad, og fortsetter:

– Om du er tidlig nok ute kan vi stoppe betalingen. Jo lengre tid det går jo vanskeligere er det å få pengene tilbake. Om pengene har nådd betalingsmottaker i utlandet kan det være vanskelig å få pengene tilbake.

Banken kan hjelpe deg med sperring av nettbank og mobilbank, samt VISA-kortene dine. Du får også ny kodebrikke, passord og BankID. 

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.