Solrun johansen og Frode Jenssen

Unngå svindel i koronakrisen

Bruk hodet og vær på vakt, er første råd fra Lokalbanken når det gjelder svindel. Og husk: Virker det for godt til å være sant? Da er det sannsynligvis det.

En tilsynelatende vanlig faktura tikker inn via e-post. Kanskje fra en kollega, et familiemedlem, eller et medlem i foreningen du er med i. Kanskje er du litt distrahert eller stresset denne dagen. Du betaler derfor faktura uten å tenke noe mer over det.

Men du får snart en følelse av at noe er galt. E-posten du mottok kravet fra er ikke 100 % lik avsenderens vanlige e-postadresse. Eller kanskje mottakerens kontonummer ser merkelig ut? Nå bør varsellampene lyse. Uansett om du er på hjemmebane, jobb eller i en frivillig organisasjon, er det på tide å kontakte banken din. Du har kanskje blitt utsatt for svindel.

Hva er svindel?

Svindel er, kort sagt, en situasjon hvor en person eller et foretak lures til å betale eller oppgi betalingsinformasjon på falske premisser. Det kan være at betalingsinfo kommer på avveie – eller at du har betalt en faktura som ikke kommer fra personen den utgir seg for å være fra. Helgeland Sparebank har dedikerte ansatte som jobber for å sikre at kundene ikke blir svindlet selv om de har vært ubetenksomme.
– Mange benytter seg at situasjonen vi er i nå. Vi ser at det oppstår nye svindelforsøk på sosiale medier, hvor svindleren benytter seg av koronakrisen for å lure penger fra privatpersoner, forteller Frode Jenssen på Bedriftssenteret i Helgeland Sparebank.

Eksempelet som er skissert overfor, er en såkalt fakturasvindel. Svindleren utnytter at personer, bedrifter eller foreninger går gjennom unormale eller stressende tider, og at prosedyrer ikke følges som normalt. Mottakeren av faktura legger dermed ikke merke til at faktura har betalingsinfo til en mottaker i utlandet.

Svindlere fisker gjerne etter kredittkortopplysninger, passord og lignende informasjon slik at de kan logge seg inn i din nettbank eller mobilbank.

TILLITSBASERT: Lokalbanken ser en oppsving i tillitsbaserte svindelforsøk reltaert til koronakrisen som foregår på verdensbasis. Disse foregår gjerne på sosiale medier over et lengre tidsrom. Målet er å få tak i kontoinformasjonen dine.

Koronasvindel

I Koronakrisen har flere opplevd å bli kontaktet av svindler, som forteller at de trenger penger for å komme seg ut av landet de sitter koronafast i. Eller til å betale sykehusutgifter. Slik svindel er gjerne tillitsbasert, og foregår over lang tid.

– Vi har sett flere tilfeller hvor det har gått så langt at kunden har sendt over store summer, eller gitt svindleren tilgang til både Nettbank og Mobilbank, forteller Frode.

Slik unngår du svindel

– Vi ser at antall svindelsaker øker noe i disse tider, men vi opplever også at folk flest er godt opplyste og kjenner igjen svindelforsøk når de ser dem, sier bedriftsrådgiver i Helgeland Sparebank, Solrun Johansen.

– Vårt beste tips er å være på vakt hele tiden. Det gjelder både SMS, e-post og om du kontaktes via sosiale medier. Og vær ekstra på vakt om du bes om å trykke på en link. Og husk: Hvis noen kontakter deg med et tilbud som er for godt til å være sant – så er det gjerne det, sier Frode.

Har du blitt svindlet?

Om uhellet likevel er ute og du har blitt utsatt for svindel, må du handle raskt, forteller Frode og Solrun.

– Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, må du kontakte banken så fort som mulig, sier Frode. Om du er tidlig nok ute kan vi stoppe betalingen. Jo lengre tid det går jo vanskeligere er det å få pengene tilbake. Om pengene har nådd betalingsmottaker i utlandet kan det være vanskelig å få pengene tilbake, legger han til.

Banken kan hjelpe deg med sperring av nettbank og mobilbank, samt VISA-kortene dine. Du får også ny kodebrikke, passord og BankID. 

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.