Administrerende direktør i SpareBank 1 Helgeland, Hanne Nordgaard

Kundene er positive til den nye Lokalbanken


Administrerende direktør i SpareBank 1 Helgeland, Hanne Nordgaard, skriver om de første dagene etter SpareBank 1 Helgeland åpnet dørene, og om veien videre mot neste milepæl.


Helgeland Sparebank som merkenavn er historie. Nå skriver vi et nytt kapittel for Lokalbanken med det nye navnet SpareBank 1 Helgeland. Responsen fra kunder i tidligere Helgeland Sparebank har vært meget bra.

Siden åpningen av SpareBank 1 Helgeland 15. mars har det vært fullt trøkk i alle kanaler. Rundt 50.000 har besøkt den nye nettsiden, sbh.no, og nesten 14.000 helgelendinger har logget seg inn i nettbanken for første gang. Mobilappen til SpareBank 1 får også gode tilbakemeldinger fra kundene våre.

Kundeservice er nå åpent fra 7-24 hver dag, og på første dag ble det besvart 1900 telefoner, 700 mail og chatten hadde 1600 henvendelser. Den tekniske overgangen har vært vellykket, med små rettelser som kunder og ansatte er flinke til å gi beskjed om. Målsettingen til banken er å være i norgestoppen digitalt, men samtidig beholde nærheten til kundene.

Overgangen til SpareBank 1 Helgeland gikk veldig bra, og vi skal fortsatt ha høy beredskap for å hjelpe de som trenger det. Husk: Alle de som trenger assistanse for å logge seg på nett og mobilbank første gang, kan ta kontakt med vår kundeservice. Dessuten er det veldig viktig for oss å understreke at SpareBank 1 Helgeland er akkurat like lokal som den alltid har vært. Vi blir sterkere, men vi beholder lokal styring, lokalt eierskap, lokale arbeidsplasser og ikke minst den lokale nærheten til kunder og samfunn.

Overgangen til SpareBank 1 Helgeland gikk bra, og vi skal fortsatt ha høy beredskap for å hjelpe de som trenger det.

Hanne Nordgaard, administrerende direktør i SpareBank 1 Helgeland

Skriver bankhistorie

Det var en historisk dag for ett år siden også, da det ble annonsert at Helgeland Sparebank skulle overta virksomheten fra SpareBank 1 Nord-Norge på Helgeland og tre inn i SpareBank 1-alliansen. Nyheten ble tatt svært godt imot av de ansatte, og nå vet banken mer om hva kundene mener også. At de ansatte med det samme skjønte at vårt strategiske grep var bra for ansatte, kunder og samfunn, hadde vi regnet med, for de kjenner utfordringene og kjenner hver dag på viktigheten arbeidsplassen deres utgjør i regionen, men det er tiden framover som blir den mest spennende, nemlig å få tilbakemelding fra kundene. Og noe har vi allerede fått ved at vi får så mange positive tilbakemeldinger allerede.  

Positive tilbakemeldinger

Vi har også gjennomført en spørreundersøkelse blant kundene. Den ble utført i av Kantar i begynnelsen av februar i år, og den viser at de fleste kundene er positive til samarbeidet mellom SpareBank 1 Helgeland og SpareBank 1 Nord-Norge. Noen er avventende, og cirka 10 prosent er negative. De som er positive tror at banken blir styrket, også lokalt. De ser spesielt fram til økt produktbredde, bedre digitalbank og bedre betingelser. De som tror det blir en forverring er mest bekymret for mindre konkurranse, at det skal legges ned bankkontor, at bankens rolle som lokal støttespiller skal svekkes og at de ikke lenger skal få en fast kontaktperson. Vi skal vise over tid at vi blir en sterkere og bedre bank for både liten og stor, og vise de skeptiske at SpareBank 1 Helgeland blir en forbedring på alle måter, gjennom å innfri majoritetens forventninger om bedre tilbud og bedre digitale tjenester, men styrke oss som lokalbank.

Bedre tjenester – flere produkter

SpareBank 1-alliansen består nå av 15 selvstendige sparebanker over hele landet som samarbeider om felles plattform og merkevare, men som konkurrerer om kundene. Stordriftsfordelene er på kompetanse, teknologi, utvikling og markedsaktiviteter. Dette kommer mest av alt kundene til gode. Og det er det vi gleder oss til å vise mer og mer av for hver dag som går.

På denne måten kan vi tilby bedre tjenester og markedsføre flere produkter, men konkurransen fortsetter både internt i alliansen og med andre konkurrenter.

Ny milepæl 18. oktober

Neste store milepælen er 18. oktober. Da ønskes nye ansatte og nye kunder fra SpareBank 1 Nord-Norge på Helgeland. Det er da den siste virksomhetsoverdragelsen skjer og SpareBank 1 Helgeland blir større og sterkere, og som igjen kommer samfunnet til gode. Når vi sier at vi blir en sterkere bank så er det ikke minst fordi vi blir større og kan generere mer overskudd, som igjen kommer frivilligheten til gode. I tillegg skal SpareBank 1 Nord-Norge fortsette sitt Samfunnsløfte også på Helgeland, så vi kan berolige alle med at det blir ikke mindre tilbake til samfunnet gjennom gavetildelinger og sponsorvirksomhet, men mer.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.