Familien Fjellheim

Lokalbanken i et livsløp

For familien Fjellheim finnes det bare én bank. Det finnes mange grunner til det. Én av dem dukket opp hos særdeles tvilsomme teppe-selgere i Agra i India.

– Vi skulle jo gjøre en glitrende deal.

Egil Fjellheim smiler skjevt med tanke på det som skjedde på begynnelsen av 90-tallet. Da han og noen venner reiste jorda rundt i sju måneder. I India så de sjansen til å gjøre litt butikk. De skulle kjøpe tepper, hente dem i Australia og sikre seg en grei profitt.

– Ikke før hadde de tatt avtrykk av kredittkortet, så skjønte vi at det hele var svindel.

Reddet av rådgivere

Dermed var det full alarm. Kunne de redde 30.000 kroner? Lenge før internett og mobiltelefoner hadde gjort livet enkelt. Løsningen ble en solid Lokalbank med god kunnskap og nærhet til backpackerne. Og rådgiverne hjemme på Helgeland, satte himmel og jord i bevegelse.

Familien Fjellheim
SVINDLET I AGRA: – Jeg glemmer aldri følelsen av at når hadde vi blitt svindle for 30.000 kroner. Men så ble vi reddet av en heroisk innsats fra Lokalbanken. Noe av poenget med en lokal bank er de tette båndene og at noen kjenner deg, sier Egil Fjellheim.

– Vi kom helskinnet ut av det hele. Og der og da gikk det opp for meg hvor viktig det er å ha en lokal bank som stiller opp for deg, sier Egil Fjellheim.

Og det var den samme banken som sto klar da Egil Fjellheim og Silje Bjørnbakk Fjellheim ville skape sin egen fysioterapi-klinikk i 2000. Det begynte i det små, men i 2005 var paret klar til å utvide.

– Vi hadde null egenkapital men hadde utviklet et særdeles stort pågangsmot, minnes Egil.

«Giftet» av Lokalbanken

Faktisk så stort at størrelsen på lånet førte til at de havnet helt øverst i bankens lokaler. Hvor det i meget høflige vendinger ble antydet at det hele nok kom til å bli noe enklere hvis de to var gift.

– Sånn sett kan du si at det var Lokalbanken som indirekte forårsaket ekteskapet, sier Egil.

Dermed var loddet kastet. Egil og Silje jobbet sent og tidlig. For å få kabalen til å gå opp måtte de også la bedriften bli det stedet hvor de etablerte bolig.

Den viktige dialogen

– Det som var betryggende var at banken virkelig brydde seg om oss. Det var nesten som om rådgiveren følte et personlig ansvar for å følge oss opp. Ble vi for opptatt med jobb og familie, så ringte de, forteller Silje Fjellheim.

Rolf Einar Jensen, Egil Fjellheim og Silje Fjellheim.
TILBAKE TIL DE LOKALE: – Vår oppgave som en lokal bank er å bistå kundene i alle livets faser, og på ulike arenaer, enten det er som privatkunde, bedriftskunde eller i et samfunnsperspektiv der vi gir tilbake til drivkrefter som Silje og Egil, sier Rolf Einar Jensen. Her sammen med Egil og Silje Fjellheim.

Dette førte til en jevn kontakt hvor banken ble oppdatert på hvordan situasjonen var og hele tiden kunne justere sine tjenester. Samtidig fungerte de også som et viktig korrektiv, det var på ingen måte alle planer og idéer som ble godtatt over bordet

– Det sørget for at vi tok noen ekstra runder, noe som i ettertid fremstår som meget klokt, innrømmer Egil.

Den trofaste støtten

Men familiens forhold til banken stopper ikke der. Som meget ski-interessert familie der de gjør mye frivillig arbeid, ser de også verdien av en Lokalbank som trofast støtter lokale lag og foreninger.

– Enten det er snakk om idrett eller kultur, dette er på mange måter limet i lokalsamfunnet. Når vi da har en lokalt eid bank som føler en forpliktelse til å gi noe tilbake, så blir det jo ikke bedre enn det, mener Silje.

Når du får en slik tilbakemelding, så sitter smilet løst hos banksjef privat for Mo i Rana og omegn, Rolf Einar Jensen:

– Det er ikke tilfeldig at vi har en visjon som sier at vi skal være en drivkraft for vekst. Det motiverer bankens ansatte å bidra til en god utvikling av lokalsamfunnene gjennom å gi tilbake til frivillige som står på hver dag for at regionen skal være et god sted å bo.

Den aktive familien Fjellheim har også et sterkt engasjement med tanke på regionen de bor i, og de har erfaring med å ha et engasjement sammen med banken på når de er frivillige, når de er bedriften sin, og når de er privatkunder, og setter stor pris på at banken er lokal og nær, men samtidig rommer alle aspektene.

Rolf Einar Jensen
LIKE LOKAL, MEN BEDRE TJENESTER: – Det å være en del av et lokalmiljø er viktig når du skal gjøre en god jobb, sier banksjef privat Rolf Einar Jensen. Han ser fram til å fortsatt være lokal og nær som SpareBank 1 Helgeland, men med bedre digitale tjenestene og flere produkter og tjenester.

– Nettopp det å ha en personlig rådgiver som du faktisk kan møte, gjør at du som kunde føler at du er i trygge hender. Du har en rådgiver som kjenner deg. Som kjenner lokalmiljøet. Som vet hvor skoen trykker.

– Det hele handler om tillit over tid. Som bank er det vår oppgave å bistå kundene gjennom alle livets faser. Derfor er det viktig med tett og personlig kontakt. Når vi vet hva som er situasjonen er vi mye bedre i stand til å lage skreddersydde løsninger som passer for den enkelte kunden.

Sterk bank for en sterk fremtid

Og det er i den tankerekken at familien Fjellheim har stor sans for at Lokalbanken nå er SpareBank 1 Helgeland:

– Vi trenger sterke aktører som fortsatt har lokalt eierskap. Slik vi ser det så vil SpareBank 1 Helgeland kun føre til at det blir enda mer støtte til lag og foreninger. Som kunder vil få et enda bedre og mer profesjonelt tilbud.

– Når alt kommer til alt, så føles det både godt og betryggende å vite at barna våre kan skape sin egen fremtid i en region som står på en bunnsolid grunnmur.

Vis kommentarfelt

Personvernvilkår

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.